Tuesday, September 11, 2012

TIPS Mengurangkan Resedung




Resdung, selalunya disebabkan oleh alahan pada makanan dan habuk. Alahan menyebabkan bengkak di kawasan mukosa dan saluran pernafasan. Oleh itu, saluran nafas menjadi bengkak lalu menjadi sempit. Maka pernafasan terganggu. Apabila terlalu banyak bersin, mungkin berlaku luka. Dari situ, kadang-kadang berlaku nanah jika luka baik lambat. Dari sini, boleh berlaku bau busuk.


Langkah 1 : Basuh dalam hidung terlebih dahulu apabila bangun tidur, bila sampai rumah dan sebelum tidur.

Langkah 2 : Makan minyak ikan yang ada dijual di pasaran dalam bentuk gel. Omega 3 dalam minyak ikan membantu badan kita menentang bengkak di saluran pernafasan, darah dan kawasan mucus. Ia juga membantu jantung menyampaikan darah. Makan minyak ikan 2 atau 3 kali sehari. Pada waktu pagi, petang dan malam. Sistem badan kita tidak dapat menjana Omega 3 dengan sendiri. Ia perlu dengan cara pemakanan.

Langkah 3 : Hentikan memakan DAGING LEMBU. Daging lembu biasanya berasal dari jenis FEED LOT, nescaya terlalu banyak OMEGA 6, iaitu penyebab utama berlakunya pembengkakan di dalam saluran darah, pernafasan dan mukosa. Badan kita boleh menjana Omega 6 dengan sendirinya, apabila perlu. Bila kita makan daging lembu, badan kiat sendiri yang merana kerana terlebih-lebih.

Langkah 4 : Hentikan memakan makanan yang bergoreng dari tepi jalan dan gerai. Minyak yang mereka gunakan telah digunakan berkali-kali. Ataupun mereka menggunakan minyak recycle yang murah. Minyak tersebut mempunyai hexane, iaitu salahsatu penyebab bengkak dalam saluran darah, saluran penafasan dan kawasan mukosa.

Langkah 5 : Makan buah betik merah sekurang-kurangnya 2 ulas tengahari dan 1 ulas malam kerana ia mempunyai segala jenis vitamin, enzim tabii dan mineral yang memperkukuhkan kesihatan dan memperkuatkan pertahanan dari serangan kuman. Maka tidak perlu membazir wang membeli supplement dari Farmasi.

Langkah 6 : Perbaiki cara pemakanan dengan memakan buah, sayur dan roti berserat. Mulakan dengan memakan serat terlebih dahulu sebelum memakan nasi dan lauk. Ia membantu digestion dalam perut, nescaya zat, vitamin dan mineral lebih mudah sampai ke semua bahagian badan. Maka badan lebih sihat dan pertahanan kuat.

Langkah 7 : Amalkan pemakanan sihat dan jauhi dari dadah ....

Semoga kita semua menjadi lebih sihat dan lebih bahagia dengan izin Allah.
(Petikan dari Man Trax manntrexe@yahoo.com)
-----------------------------------------------------
Sabun Resedung kini dijual dengan harga rm20 sebuku. MONEY BACK GURENTEE

1 comment:

  1. maklumat tambahan : elakkan minum air batu, jika terpaksa..sejukkan sedikit saja, tambahkan 2, 3 ketul sahaja ais ke dalam minuman...

    ReplyDelete