Tuesday, September 11, 2012

Sejarah Tea Emas



















Fashion Fruit atau Luo Han Guo atau fractus momordicae merujuk kepada buah Siraitia grosvenori. Buah ini sebelumnya dikenali sebagai Momordica grosvenori oleh ahli Curcubitaceae. Buah ini terkenal kerana rasa manisnya yang semulajadi lagi luarbiasa. Buah ini adalah dari kelompok tanaman Buah Labu (guo, sebuah istilah yang digunakan terutama untuk-seperti buah labu) dan mempunyai komponen-komponen S. siamensis, S. silomaradjae, S. sikkimensis, S. africana, S. borneensis, S. taiwaniana dan herba yang popular iaitu herb jiaogulan (Gynostemma pentaphyllum). Ramuan yang terakhir, yang manis dan pahit iaitu glikosida triterpene dalam daun, kini dijual di seluruh dunia sebagai teh dan dibuat menjadi ekstrak untuk digunakan dalam produk penjagaan kesihatan.




Fashion Fruit telah digunakan sebagai ubat herba untuk mengubati batuk dan sakit tekak dan dianggap popular, di China selatan, menjadi pembantu dalam masalah dalaman. Ini adalah sama seperti yang dinyatakan dalam jiaogulan (jiaogulan lebih dikenali sebagai herba perubatan yang mempunyai kehebatan antioxidan dan melabatkan proses penuaan). Fashion Fruit mempunyai kelebihan dan telah berkembang menjadi pemanis bukan kalori untuk bersaing dengan pemanis herba lain






Fashion Fruit tumbuh di China selatan, terutamanya di Wilayah Guangxi, dengan sebahagian besar produk dari pergunungan Guilin. Gunung-gunung curam memberikan keteduhan dan mereka sering dikelilingi oleh kabut yang lebih melindungi terhadap Ming yang berlebihan, namun suhu di selatan wilayah ini menjadi hangat. Tanaman liar yang langka, sehingga Fashion Fruit telah ditanamkan di daerah selama bertahun-tahun. Guilin sekarang mempunyai 4,000 hektar tumbuh Fashion Fruit daerah yang menghasilkan 10.000 biji buah setahun. Sebahagian besar daerah dalam Yongfu dan Lingui County diiktiraf di China sebagai daerah yang memiliki jumlah kualiti penduduk yang hidup sampai usia 100 tahun atau lebih. Namun, penduduk tempatan terutama memberitakan manfaat gaya hidup tenang, pola makan sederhana, dan kerap sukan.








Kulit-kulit buah ini juga ada dijual di kedai-kedai ubat china sebagai salah satu ramuan perubatan orang china. Buah yang dilaporkan sering digunakan sebagai bahan utama dalam pendingin minuman (iaitu, minuman digunakan untuk melawan cuaca panas, demam, atau gangguan yang dinyatakan dalam tradisi sebagai hangat atau panas dalaman). Dalam pemerhatian, Groff dan Hoh, buah ini jika dimasak dengan daging atau direndam dengan teh dapat megatasi masalah selsema dan radang paru-paru.

Ramuan itu telah dibawa ke Amerika Syarikat pada awal abad ke-20.Groff mentions that during a 1917 visit to the US Department of Agriculture, botanist Frederick Coville showed him a luohan fruit obtained from a local Chinese store in Washington, DC.. Sebuah proses untuk membuat pemanis kepada dari luohanguo telah dipatenkan pada tahun 1995 oleh Syarikat Procter and Gamble. Groff menyebutkan bahawa Jabatan Pertanian AS iaitu ahli botani Frederick Coville dalam lawatan 1917, menunjukkan buah ini diperolehi daripada kedai China tempatan di Washington, DC.


Buah kering ini boleh dibeli dipasar di bandar Guilin. Permukaan luarnya halus, berdebu kuning-coklat atau hijau-coklat berdebu. Ianya ditutupi oleh rerambut lembut yang lebat. Kulit buah ini ditutupi oleh cangkang keras tapi tipis. Di dalamnya ada sebahagian kering, mengandungi jus, serta sejumlah besar biji. Kulit dan biji semuanya memiliki rasa manis yang baik. Buah membantu meringankan kulit yang terkena terikan pancaran matahari, membasahi paru-paru, menghilangkan lendir, memberhentikan batuk, dan menambah pembaikan gerakan usus.




Penggunaan


1. Kepanasan badan atau kehausan yang disebabkan oleh dehidrasi masukkan satu buah, dan kacau ke dalam air mendidih. Minuman cecair di tempat teh.
2. Radang tenggorokan atau kronik; aphonia. Masukkan setengah buah dan 3-5 biji kepoh. Tutup dengan air dan biarkan mendidih, kemudian menelan sangat lambat.
3. Batuk kronik. Turun 1 potong buah, tutup dengan air, biarkan mendidih, dan minum cecair. Lakukan ini dua kali setiap hari.
4. Sembelit. Turun 2 buah buah, mendapat bahagian juicy dan biji (meletakkan shell disisihkan untuk kegunaan lain), pecah, tutup dengan air, dan didihkan air. Minum sebelum tidur.
5. Diabetes. Mengambil langkah yang tepat dari buah dan menghancurkan atau biarkan mendidih ke dalam jus tebal dan menambah makanan siap, menggunakannya sebagai pengganti gula.
6. Paling Senang, beli jer (dari Butik Orang Kampung) buah ini yang telah dikisar halus, dibungkus sedemikian rupa supaya senang untuk digunakkan.
http://butikorangkampung.blogspot.com/2010/06/sejarah-tea-emas.html 

------------------------------------------------------------------------


Boleh juga didapati maklumat tentang  teh emas di sini :http://zuleec5.wordpress.com/produk/


Produk-produk kesihatan berasaskan islam oleh syarikat-syarikat bumiputera. TEH EMAS (Minuman Berfungsi Oksigen) 100% daripada buah Momordicae dan telah diamalkan lebih dari 200 Tahun oleh Penduduk Islam Guilin di China. Minuman harian berfungsi untuk seisi keluarga. Kaya dengan GLUKOSA dan OKSIGEN semulajadi dari buah momordicae.
Momordicae Fungsi: Membekal oksigen, Membersihkan sistem urat saraf , Menyegarkan sisten pernafasan (asma) ,Penawar resdung , Mengawal pembentukan jerawat, Membersih buah pinggang, Meyegarkan suhu badan, Melegakan batuk dan kahak, Menyekat pembiakan hama badan (Demodex) .Cara Penyediaan Minuman: Larutkan satu kiub dalam satu teko air panas. Minum sekali setiap malam Jadikan sebagai minuman harian Amalkan selawat dan doa Minum air biasa 8 gelas sehari 

berkaitan oksigen, bacaan seterusnya : http://uhanif.blogspot.com/2012/09/mengenai-oksigen.html
 

No comments:

Post a Comment