Wednesday, January 7, 2015

Ibnul Qayyim alJauziyyah dan Ath-Thibbun Nabawi,


Bismillah walhamdulillah.
Ibnul Qayyim alJauziyyah berkata: “Berpalingnya manusia dari cara perubatan nubuwwah seperti halnya berpalingnya mereka dari perubatan dengan Al-Qur`an, yang merupakan ubat yang bermanfaat.” (Ath-Thibbun Nabawi, hal. 6, 29)

 Dengan demikian, tidak sepantasnya seorang muslim menjadikan perubatan nabawiyyah sekadar sebagai perubatan alternatif. Justru sepantasnya dia menjadikannya sebagai cara perubatan yang utama, kerana kepastiannya datang dari Allah Subhanahu wa Ta’ala melalui lisan Rasul-Nya .

 Sementara perubatan dengan ubat-ubatan kimia kepastiannya tidak seperti kepastian yang didapatkan dengan thibbun nabawi. Perubatan yang diajarkan Nabi diyakini kesembuhannya kerana bersumber dari wahyu. Sementara perubatan dari selain Nabi kebanyakannya dugaan atau dengan pengalaman/ ujikaji. (Fathul Bari, 10/210)
Berkaitan dengan kesembuhan suatu penyakit, seseorang tidak boleh bersandar semata-mata dengan perubatan tertentu. Dan tidak boleh meyakini bahwa ubatlah yang menyembuhkan sakitnya, tapi kepada Dzat yang memberikan penyakit dan menurunkan ubatnya sekaligus, yakni Allah Subhanahu wa Ta’ala. Sebagaimana perkataan Nabi Ibrahim tentang Tuhannya:“Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkanku.” (Asy-Syu’ara`: 80)

Pengambilan Madu

“Dari perut lebah itu keluar cairan dengan berbagai warna, di dalamnya terdapat kesembuhan bagi manusia.” (QS. An-Nahl: 69)”

Beberapa manfaat Madu atau ‘Asl:

1.Bakteri tidak mampu melawan madu. Dianjurkan memakai madu untuk mengbati luka terbakar(sapuan). Madu memiliki spesifikasi anti proses peradangan (anti-inflammatory activity)

2.Madu kaya kandungan antioksidan. Antioksidan fenolat dalam madu memiliki daya aktif tinggi serta boleh meningkatkan perlawanan tubuh terhadap tekanan oksidasi (oxidative stress)

3.Madu dan kesihatan mulut. Bila digunakan untuk memberus gigi boleh memutihkan dan menyihatkan gigi dan gusi, mengubati sawan dan gangguan mulut lain.

4.Madu dan kulit kepala.Dengan menggunakan cairan madu berkadar 90% (madu dicampur air suam) dua hari sekali di bahagian-bahagian yang terjangkit di kepala dan wajah diurut pelan-pelan selama 2-3 minit, madu dapat membunuh kutu, menghilangkan kelemumut, memanjangkan rambut, memperindah dan melembutkannya serta menyembuhkan penyakit kulit kepala.

5.Madu dan pengobatan kencing manis. Madu mampu menurunkan kadar glukosa darah penderita diabetes kerana adanya unsure antioksidan yang menjadikan asimilasi gula lebih mudah di dalam darah sehingga kadar gula tersebut tidak terlihat tinggi. Madu, nutrisinya kaya vitamin B1, B5, dan C dimana para penderita diabetes sangat memerlukan vitamin-vitamin ini.

 Sesendok kecil madu asli tulen akan menambah cepat dan besar kandungan gula dalam darah, sehingga akan menstimulasi sel-sel pankreas untuk memproduksi insulin. Sebaiknya penderita diabetes melakukan analisis darah dahulu untuk menentukan takaran yang diperbolehkan untuknya di bawah pengawasan doktor.

6. Madu mencegah terjadinya radang usus besar (colitis),infeksi perut. Madu berperanan baik melindungi usus dari luka-luka yang biasa ditimbulkan oleh asid asetat dan membantu perubatan infeksi perut. Pada kadar 20% madu mampu melemahkan bakteria pylori penyebab perut kurang selesa di peringkat percubaan.

8.Selain itu madu amat bergizi, melembutkan sistem natural tubuh, menghilangkan rasa ubat yang tidak enak, membersihkan hati, melancarkan proses buang air kecil, dan sesuai untuk mengubati batuk berkahak. 

9.Buah-buahan yang direndam dalam madu mampu bertahan sampai enam bulan.
http://muslimah.or.id/…/fakta-thibbun-nabawi-habbatus-sauda… dgn alih bahasa

~ Thoyyibah Food

No comments:

Post a Comment