Friday, April 18, 2014

Apa itu Stroke atau Angin Ahmar




Apa itu Stroke atau Angin Ahmar

Kita sudah biasa dan tahu bila orang sebut stroke berbanding dalam bahasa melayu, angin ahmar yang kurang disebut walaupun ianya sama maksud. Stroke berlaku apabila sel otak tiba-tiba mati akibat kurang bekalan oksigen dan berpunca samada saluran darah kepada tisu otak tersumbat atau berlaku pendarahan di dalam otak.

Bila terjadi, pesakit stroke akan menjadi lumpuh sebelah badan, tidak boleh bertutur, koma, hilang ingatan dan boleh membawa maut.

Haemorrhagic Stroke dan Ischaemic Stroke.
Ada dua jenis stroke iaitu "ischaemis stroke" dan "haemorrhagic stroke". Ischaemic berlaku bila saluran arteri yang membekalkan darah beroksigen ke tisu otak tersumbat oleh darah beku (trombus) atau serpihan lemak (embolus). Stroke jenis ini lebih kerap terjadi berbanding jenis haemorrhagic.
Stroke jenis haemorrhagic atau pendarahan terjadi bila salur darah pecah di dalam otak. Kedua-dua jenis situasi ini menyebabkan kurang oksigen kepada tisu otak yang menyebabkan stroke.

Tanda-tanda terkena stroke:

pening, susah atau tak stabil bila berjalan
masalah bila bertutur
kebas, lemah atau lumpuh sebelah badan
penglihatan kabur, gelap atau objek kelihatan dua

Transient Ischaemic Attack (TIA) adalah mini stroke.
 Ia dimana tisu otak tidak mendapat oksigen seketika. Tanda serangannya adalah sama seperti stroke di atas tetapi ia hanya sekejap dan tidak meninggalkan kesan neurologi seperti lumpuh, lemah dsb secara kekal. Namun, TIA adalah tanda amaran untuk stroke dan mesti dipandang serius.

Sekiranya seseorang itu mengenalpasti TIA dan segera mendapatkan rawatan daripada doktor, kemungkinan untuk mendapat stroke dapat dikurangkan.

Cara rawatan stroke berbeza untuk kedua jenis stroke itu. Ubat pencair darah seperti aspirin dan heparin diguna untuk merawat ischameic stroke. Manakala pembedahan untuk menghentikan pendarahan atau mengeluarkan darah beku dalam otak bagi pesakit haemorrhagic stroke. Apa pun, tujuannya adalah untuk mengembalikan bekalan darah kepada tisu otak dengan segera.

Cara mencegah stroke:

kawal tekanan darah tinggi dengan optimum
kawal penyakit kencing manis
ambil ubat kurangkan kolesterol boleh mencegah stroke berulang
rawat stress atau tekanan perasaan
bersenam aerobik boleh mencegah stroke
tidak merokok
periksa jantung untuk pastikan tiada "atrial fibrillation" yang menjadi punca stroke
pesakit kencing manis boleh mengambil aspirin untuk mengelakkan darah beku trombus
 
Penyakit datangnya daripada Allah untuk menguji keimanan hambanya diatas muka bumi ini. Kita mesti sabar dalam menempuh dugaan ini sekiranya terjadi pada kita atau orang kesayangan kita. Proses pemulihan memakan masa berbulan-bulan untuk sembuh dengan rawatan ubat, physiotherapy, speech therapy dan sebagainya.

Ia juga ujian daripada Allah terhadap orang sekelilingnya yang berkorban masa dan tenaga untuk menjaga pesakit stroke yang tidak berdaya. Jangan berputus asa mencari rawatan alternatif untuk cepatkan proses pemulihan.

Apa dia ubat cair darah ?
Ubat cair darah antara ubat bahan kimia untuk atasi gejala darah beku.
 
Berikut ringkasan antara 6 jenis ubat termasuk herba habbatus Sauda:
1.Aspirin
2.Cardiprin
3.Ticlid
4.Darbigartran
5.Rivaroxaban
6.Warfarin

Baca ini... anda boleh terus mengambil ubat-ubat yang Mungkin Berbahaya kepada badan anda dan diseksa oleh kesan sampingan ubat-ubat ini buat seumur hidup. Tetapi... Adakah itu merupakan satu-satunya pilihan yang anda boleh buat?

Kesihatan Anda merupakan Aset yang Paling Berharga kepada anda, ia merupakan ASAS kepada hidup yang berkualiti. Anda masih mempunyai banyak tahun untuk hidup... Adakah anda mahu mengumpul racun daripada Ubat-ubat tersebut untuk berdekad-dekad?

Cuba fikirkan apakah masalah-masalah yang mungkin dibawa oleh bahan kimia sintetik ini terhadap badan anda. Satu perkara yang tentu adalah... Ia akan merupakan satu siri kesan sampingan yang berlarutan buat jangka masa yang Paaanjang.

TETAPI! Sekarang anda telah terjumpa RHIZOPLUS AZZAHRA dan anda telah diberi satu pilihan - Satu Pilihan Alternatif yang SEMULAJADI dan Satu Peluang untuk Bebas Daripada STROK buat SELAMA-LAMANYA.
_______________________
 RHIZOPLUS AZ ZAHRA

Alhamdulillah RHIZOPLUS AZZAHRA di ilhamkan dengan pelbagai herba berkualiti tinggi yang dapat membantu banyak jenis penyakit. Selain gout , sakit sendi , migrain serta resdung juga sangat berkesan. Pelbagai fungsi rhizoplus azzahra dapat membantu pelbgai penyakit seperti dibawah... :

MENYAHKAN TOKSIN PADA HATI * MENEUTRALKAN TOKSIN DALAM BADAN * MENGURANGKAN PANAS BADAN * ANTI KANSER *MERENDAHKAN ASID URIK * GOUT*REUMATIK * SAKIT SARAF * SAKIT OTOT* CEDERA KERANA JATUH * TERSELIUH *KEBAS *DEMAM *SELSEMA *SAKIT KEPALA * HIDUNG SENSITIF * ULSER MULUT * INFEKSI GUSI * SAKIT GIGI * SAKIT KERONGKONG **BATUK*ASMA*ALAHAN *PENYAKIT *ULIT *GONORRHOE *SYPHILIS *CIRIT BIRIT * BUASIR * KEPUTIHAN * BERLEBIHAN DARAH HAID* KESAKITAN SEMASA HAID * INFEKSI PUNDI KENCING * INFEKSI SALURAN KENCING * MELECUR *TIADA SELESA MAKAN*TERLEBIH ALKOHOL* MEREDAKAN RADANG* MEREDAKAN BENGKAK*MEREDAKAN SAKIT * MENGURANGKAN KEGATALAN*




No comments:

Post a Comment