Tuesday, August 27, 2013

Petua Untuk Merawat Luka Bersalin Dengan Cepat


Petua Untuk Merawat Luka Bersalin Dengan Cepat

Pilihan 1: Rebus segenggam daun jambu batu muda sehingga mendidih. Apabila suam, gunakan air ini untuk mencuci di bahagian kemaluan anda. Lakukan 2 atau 3 kali sehari hingga luka sembuh.

Pilihan 2: Ikan haruan dipotong dan dicuci bersih. Rebus bersama halia, beberapa biji lada hitam dan sedikit garam. Makan bersama nasi atau dibuat sup.

Pilihan 3: Rebus gamat dengan air yang banyak hingga mendidih. Sejukkan dan minum airnya atau sapukan di tempat yang luka.

Pilihan 4: Campurkan biji kani, halia, akar kayu dengan air. Rebus kesemua bahan tersebut sehingga mendidih. Dalam keadaan masih panas (suam), minum air rebusan tersebut. Amalkan setiap hari.

Pilihan 5: Minum air rebusan daun pegaga setiap hari. Selain daripada direbus, daun pegaga juga boleh dibuat ulam. Makanlah bersama garam dan lada hitam yang ditumbuk halus.

NOTA: Luka bersalin perlu dijaga dengan rapi, tidak kira samaada luka Episiotomi ataupun luka Caesarean. Pemakanan dan pergerakan ketika berpantang perlu dijaga. Anda juga disarankan mengambil makanan tambahan atau supplement.

No comments:

Post a Comment