Wednesday, February 6, 2013

Khasiat Pucuk Tenggek Burung



Melayukini.net – Khasiat Pucuk Tenggek Burung (Menarik!) |  




Sudah semestinya rata-rata di antara kita agar asing dengan pucuk tenggk burung ini. Seperti satu pucuk yang jarang didengar. Sebenarnya pokok Tenggek Burung hidup meliar di kawasan terbuka, belukar, dan kawasan tanah gambut serta tanah yang tinggi kandungan sulfat

Pokok ini membiak dengan cara biji benih yang disebarkan oleh burung yang gemar memakan buahnya. Bunga Tenggek burung kecil berwarna hijau kelabu ini adalah amat berkhasiat.


1. Pucuk Tenggek Burung berkhasiat dan amat sedap dijadikan ulam. Baunya yang harum dan berlemak boleh membuka selera makan.

2. Pokok ini mampu membantu wanita terutamanya wanita yang baru lepas bersalin terutama mengecutkan rahim.

3. Ia dapat menurunkan tekanan darah tinggi, menghilangkan lenguh-lenguh di badan dan melancarkan pengaliran darah.

4. Ia juga boleh melambatkan keluar mani lelaki , lebih menegangkan zakar dan menjadikan zakar lebih sensitif.

5. Ia juga menyegarkan badan. Badan rasa ringan sedikit.

Melayukini.net - Jadi secara umumnya pokok tenggek burung ini mudah didapati di kawasan-kawasan belukar di dalam hutan. Selain sifatnya yang mudah tumbuh, ia juga antara pokok yang sering disebarkkan biji benihnya oleh burung. Jadi tidak hairanlah jika pokok tenggek burung banyak di kawasan tersebut.
http://melayukini.net/2012/10/khasiat-pucuk-tenggek-burung-menarik/

--------------------------------------------------------------------


Tenggek Burung - Tanam Sendiri

 google punya tenggek burung
Pagi semalam sempat menjengah tanaman akak kat belakang rumah. Hai kasihan nenggoknye, dah hampir pengsan pokok tu semua. Gara-gara tuan nyer sibuk menjahit. N3 kali ni nak cerita tentang pokok ulam yang namanye tenggek burung. Namanye gitu sebab ada burung suka duk betenggek atas pokok ni. More info sila google sendiri ya hahahha....
Selalu akak melor beli bila ada hari pasar tani area rumah. 1 ikat seringgit. Seikat tu boleh 2 kali makan. Tenggek burung ni mudah layu dan kecut tak sesuai untuk simpan lama. Akak melor suka makan segar. Dah namanye ulam mesti la nak makan segar bugar kan. Rasanya masam-masam kelat dan ada rasa pahit-pahit sikit gitu. Sedap kalau di kenakan dengan sambal belacan.
Satu hari tu akak jumpa orang jual anak pokok tenggek burung nih. Akak tak lepaskan peluang terus akak beli. Walaupun mahal akak sanggup beli semata-mata nak dapatkan ulam segar. Suka makan punya pasal mahal pun sanggup beli. Dan hasilnya akak melor dah tak payah beli lagi ulam tenggek burung ni.. Rasa nak makan je akak gi petik kat belakang rumah. Sudah nye, tengok la pokok akak tak secantik pokok dalam gambar di atas sebab selalu kena petik huhuuuu........

 akak punya tenggek burung

Banyak khasiat ulam ni senah ooiii..... Senah kalau nak tahu lebih tentang khasiat tenggek burung ni kena  la google sendiri ya. Akak melor malu la nak tulis hihiihih...... yang pasti ulam ni baik untuk pesakit darah tinggi 
 http://cmelor.blogspot.com/2012/05/tenggek-burung-tanam-sendiri.html

_--------------------------------------------------------------------
nak tahu penjelasan berkenaan pokok  tenggek buruing ni..,
 http://animhosnan.blogspot.com/2012/10/tenggek-burung-part-2.html
 http://animhosnan.blogspot.com/2010/08/tenggek-burung.html


-----------------------------------------
ada maklumat tambahan bila ibu berbicara  .....

  http://ibuberbicara.blogspot.com/2012/12/tenggek-burung-aka-cabang-tiga.html

7 comments:

  1. Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pelbagai pokok herba & ulaman beserta herba kering. Antara yang ada :-

    Rerama hijau
    Stevia
    Halia bara
    Lempoyang
    Turi
    Ulam raja
    Sambung nyawa
    Tenggek burung
    Tebengau
    Belalai gajah
    Turi
    Pokok2 buah
    DAN BANYAK LAGI

    lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor (search Google: D'Kaduk Herbs & Floral )

    Harga berpatutan..perkhidmatan penghantaran dan pos juga disediakan..
    hubungi utk sbrg pertanyaan & maklumat lanjut:
    0123106846 -Faizal @
    0122440099 -Azizi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa harga pokok tenggek burung?

      Delete
    2. Rm5 harga promosi
      Rm8 harga biasa

      *JUALAN MURAH POKOK HERBA/ULAM & BUAH*

      Sempena ulangtahun ke-3 penubuhan DKADUK HERBS & FLORAL sebagai Nurseri/Pembekal/kontraktor Lanskap, kami akan mengadakan JUALAN MURAH pokok2 herba/ulam & buah selama 2hari pada:
      * 4/11/2017-5/11/2017 (Sabtu-Ahad)
      * Jam 9.00pagi - 6.30ptg

      Terdapat hampir 50-80 spesis Pokok HERBA/ULAM seperti sambung nyawa,pecah kaca, belalai gajah, ulam raja, tebengau, Tenggek burung, beluntas, rerama, ginseng jawa, melada pahit, misai kucing dan sebagainya dijual dengan harga RM1.00-RM5.00.

      Antara Pokok BUAH:
      Jambu bertih (RM5.00)
      Durian belanda +-2kaki(RM4.00)
      Bidara Epal 2kaki (RM15)
      Limau kasturi (RM4)
      Mangga chokanan (RM8)
      Durian (RM10-RM25)
      Longan (RM15-RM25)
      Dan sebagainya.

      *PADA SEMUA INDIVIDU, PENIAGA ONLINE, NURSERI & SESIAPA SAHAJA, JOM PAKAT-PAKAT MAI...SAPA CEPAT DIA DAPAT*

      * Lemang Asli Dkaduk akan dibakar & dijual pada harga RM5-RM8
      * 3 Cabutan bertuah untuk pembeli bertuah. Hadiah pokok Musang King, Duri Hitam, Monthong.

      Lokasi kami: Jln Abim, Kpg Sg Ramal Dlm-Seksyen 8 Bangi, Selangor..(search google utk lokasi: D'kaduk Herbs & Floral)

      Sebarang maklumat lanjut hubungi:
      AZIZI 012 2440099
      REZA 017 3090586
      FB: Dkaduk Herbs Floral
      Email : dkadukherbsfloral@gmail.com

      #hijaubumituhan

      Delete
  2. Replies
    1. Dan ada beberapa jenis ulam yg sya kenal,019_9958133

      Delete
    2. Dan ada beberapa jenis ulam yg sya kenal,019_9958133

      Delete
  3. *JUALAN MURAH POKOK HERBA/ULAM & BUAH*

    Sempena ulangtahun ke-3 penubuhan DKADUK HERBS & FLORAL sebagai Nurseri/Pembekal/kontraktor Lanskap, kami akan mengadakan JUALAN MURAH pokok2 herba/ulam & buah selama 2hari pada:
    * 4/11/2017-5/11/2017 (Sabtu-Ahad)
    * Jam 9.00pagi - 6.30ptg

    Terdapat hampir 50-80 spesis Pokok HERBA/ULAM seperti sambung nyawa,pecah kaca, belalai gajah, ulam raja, tebengau, Tenggek burung, beluntas, rerama, ginseng jawa, melada pahit, misai kucing dan sebagainya dijual dengan harga RM1.00-RM5.00.

    Antara Pokok BUAH:
    Jambu bertih (RM5.00)
    Durian belanda +-2kaki(RM4.00)
    Bidara Epal 2kaki (RM15)
    Limau kasturi (RM4)
    Mangga chokanan (RM8)
    Durian (RM10-RM25)
    Longan (RM15-RM25)
    Dan sebagainya.

    *PADA SEMUA INDIVIDU, PENIAGA ONLINE, NURSERI & SESIAPA SAHAJA, JOM PAKAT-PAKAT MAI...SAPA CEPAT DIA DAPAT*

    * Lemang Asli Dkaduk akan dibakar & dijual pada harga RM5-RM8
    * 3 Cabutan bertuah untuk pembeli bertuah. Hadiah pokok Musang King, Duri Hitam, Monthong.

    Lokasi kami: Jln Abim, Kpg Sg Ramal Dlm-Seksyen 8 Bangi, Selangor..(search google utk lokasi: D'kaduk Herbs & Floral)

    Sebarang maklumat lanjut hubungi:
    AZIZI 012 2440099
    REZA 017 3090586
    FB: Dkaduk Herbs Floral
    Email : dkadukherbsfloral@gmail.com

    #hijaubumituhan

    ReplyDelete