Wednesday, February 6, 2013

Khasiat Pucuk Tenggek Burung



Melayukini.net – Khasiat Pucuk Tenggek Burung (Menarik!) |  




Sudah semestinya rata-rata di antara kita agar asing dengan pucuk tenggk burung ini. Seperti satu pucuk yang jarang didengar. Sebenarnya pokok Tenggek Burung hidup meliar di kawasan terbuka, belukar, dan kawasan tanah gambut serta tanah yang tinggi kandungan sulfat

Pokok ini membiak dengan cara biji benih yang disebarkan oleh burung yang gemar memakan buahnya. Bunga Tenggek burung kecil berwarna hijau kelabu ini adalah amat berkhasiat.


1. Pucuk Tenggek Burung berkhasiat dan amat sedap dijadikan ulam. Baunya yang harum dan berlemak boleh membuka selera makan.

2. Pokok ini mampu membantu wanita terutamanya wanita yang baru lepas bersalin terutama mengecutkan rahim.

3. Ia dapat menurunkan tekanan darah tinggi, menghilangkan lenguh-lenguh di badan dan melancarkan pengaliran darah.

4. Ia juga boleh melambatkan keluar mani lelaki , lebih menegangkan zakar dan menjadikan zakar lebih sensitif.

5. Ia juga menyegarkan badan. Badan rasa ringan sedikit.

Melayukini.net - Jadi secara umumnya pokok tenggek burung ini mudah didapati di kawasan-kawasan belukar di dalam hutan. Selain sifatnya yang mudah tumbuh, ia juga antara pokok yang sering disebarkkan biji benihnya oleh burung. Jadi tidak hairanlah jika pokok tenggek burung banyak di kawasan tersebut.
http://melayukini.net/2012/10/khasiat-pucuk-tenggek-burung-menarik/

--------------------------------------------------------------------


Tenggek Burung - Tanam Sendiri

 google punya tenggek burung
Pagi semalam sempat menjengah tanaman akak kat belakang rumah. Hai kasihan nenggoknye, dah hampir pengsan pokok tu semua. Gara-gara tuan nyer sibuk menjahit. N3 kali ni nak cerita tentang pokok ulam yang namanye tenggek burung. Namanye gitu sebab ada burung suka duk betenggek atas pokok ni. More info sila google sendiri ya hahahha....
Selalu akak melor beli bila ada hari pasar tani area rumah. 1 ikat seringgit. Seikat tu boleh 2 kali makan. Tenggek burung ni mudah layu dan kecut tak sesuai untuk simpan lama. Akak melor suka makan segar. Dah namanye ulam mesti la nak makan segar bugar kan. Rasanya masam-masam kelat dan ada rasa pahit-pahit sikit gitu. Sedap kalau di kenakan dengan sambal belacan.
Satu hari tu akak jumpa orang jual anak pokok tenggek burung nih. Akak tak lepaskan peluang terus akak beli. Walaupun mahal akak sanggup beli semata-mata nak dapatkan ulam segar. Suka makan punya pasal mahal pun sanggup beli. Dan hasilnya akak melor dah tak payah beli lagi ulam tenggek burung ni.. Rasa nak makan je akak gi petik kat belakang rumah. Sudah nye, tengok la pokok akak tak secantik pokok dalam gambar di atas sebab selalu kena petik huhuuuu........

 akak punya tenggek burung

Banyak khasiat ulam ni senah ooiii..... Senah kalau nak tahu lebih tentang khasiat tenggek burung ni kena  la google sendiri ya. Akak melor malu la nak tulis hihiihih...... yang pasti ulam ni baik untuk pesakit darah tinggi 
 http://cmelor.blogspot.com/2012/05/tenggek-burung-tanam-sendiri.html

_--------------------------------------------------------------------
nak tahu penjelasan berkenaan pokok  tenggek buruing ni..,
 http://animhosnan.blogspot.com/2012/10/tenggek-burung-part-2.html
 http://animhosnan.blogspot.com/2010/08/tenggek-burung.html


-----------------------------------------
ada maklumat tambahan bila ibu berbicara  .....

  http://ibuberbicara.blogspot.com/2012/12/tenggek-burung-aka-cabang-tiga.html

No comments:

Post a Comment