Monday, January 14, 2013

Dengan Nama Allah, pabila disebut, segala suatu di bumi dan langit tidak akan berbahaya, Dia Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui.]


[Dengan Nama Allah, pabila disebut, segala suatu di bumi dan langit tidak akan berbahaya, Dia Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui.]

عن أبان بن عثمان عن عثمان بن عفان رضي الله عنه قال : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ :

( مَنْ قَالَ : بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتَّى يُصْبِحَ ، وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتَّى يُمْسِيَ )

وقَالَ : فَأَصَابَ أَبَانَ بْنَ عُثْمَانَ الْفَالِجُ ، فَجَعَلَ الرَّجُلُ الَّذِي سَمِعَ مِنْهُ الْحَدِيثَ يَنْظُرُ إِلَيْهِ ، فَقَالَ لَهُ : مَا لَكَ تَنْظُرُ إِلَيَّ ؟! فَوَاللَّهِ مَا كَذَبْتُ عَلَى عُثْمَانَ وَلَا كَذَبَ عُثْمَانُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَلَكِنَّ الْيَوْمَ الَّذِي أَصَابَنِي فِيهِ مَا أَصَابَنِي غَضِبْتُ فَنَسِيتُ أَنْ أَقُولَهَا .


رواه أبو داود


Daripada Aban bin Uthman daripada Uthman bin Affan semoga Allah redha dengannya, berkata, "Aku pernah mendengar Rasulullah salla Allah alaihi wa sallam bersabda:

"Barangsiapa yang mengucapkan: (Dengan Nama Allah, pabila disebut, segala suatu di bumi dan langit tidak akan berbahaya, Dia Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui.) sebanyak tiga kali, maka tidak akan ditimpa musibah sehingga waktu pagi. Dan barangsiapa yang mengucapnya ini di waktu pagi tiga kali maka tidak akan ditimpa musibah sehinggalah waktu petang.

Dan dikatakan: Aban bin Uthman ditimpa musibah lumpuh badannya dan tatkala seorang lelaki mendengar riwayat hadis ini dia melihat kepada beliau, lalu beliau berkata kepadanya, "Mengapa engkau melihat kepadaku? Demi Allah aku tidak menipu mengenai Uthman dan Uthman tidak menipu mengenai Rasulullah salla Allah alaihi wa sallam, tetapi pada hari aku ditimpa musibah ini, aku marah lalu aku terlupa untuk mengucapkannya."

Riwayat Abu Daud
Wardah El-Munawwarah

No comments:

Post a Comment